Invitaţie la dialog

Pentru că astăzi nu am putut fi prezentă la şedinţa Consiliului de mediere dar pe care am reuşit să o urmăresc online pe finalul ei, am simţit nevoia să împărtăşesc colegilor noştri şi punctul meu de vedere referitor la situaţia cu care ne confruntăm la acest moment în cadrul profesiei, situaţie de natură să genereze alte prejudicii de imagine care, suprapuse pe cele anterioare, riscă să ne afecteze profund profesia şi pe noi toţi, ca profesionişti.

Redau mai jos mailul pe care l-am transmis colegilor noştri, membri CDM şi coordonatorilor CPMJ.

Stimati colegi,

Regret că nu am putut fi astăzi prezentă la şedinţa membrilor Consiliului de mediere şi nu am avut astfel ocazia să îmi exprim astfel şi punctul meu de vedere.
Am reuşit să urmăresc şedinţa de consiliu doar pe final, referitor la nemulţumirile/doleanţele acelor colegi mediatori care au semnat petitia online și despre care s-a discutat cumva astăzi.

Am să folosesc această cale pentru a vă împărtăşi un punct de vedere la care cred că ar fi necesar să reflectăm cu toţii, membrii CDM şi mediatori deopotrivă.

Întâi de toate, aş dori să subliniez faptul că nu doresc să fac niciun fel de apreciere cu privire la conţinutul petiţiei, al nemulţumirilor ori doleanţelor colegilor noştri mediatori și am să explic mai jos motivele.

În ce mă priveşte, chiar dacă apreciez că este una dintre cele mai nefericite modalități de a protesta față de deciziile Consiliului de mediere, de către unii dintre mediatori – de a protesta public şi de a face petiţii online (de natură să aducă prejudicii serioase de imagine medierii), înainte de a depune toate diligenţele necesare iniţierii unui dialog efectiv şi constructiv între mediatori şi membrii CDM, cred că toate acestea nu pot fi evitate sau amânate până în punctul critic de la care nu se mai poate repara nimic din credibilitatea noastră ca profesionişti ai creării consensului. În acest sens, chiar dacă nu a fost depusă la Consiliu, în mod oficial, o petiţie/memoriu sau vreo adresă din care să reiasă doleanţele mediatorilor, acestea nu pot fi ignorate pe motivul că nu sunt cunoscute de către membrii CDM. Această petiţie este online şi poate fi consultată public. Cu privire la număr, ce-i drept, nu pot fi accesate informaţii dacă nu este semnată petiţia. Înţeleg însă că sunt mai bine de 300 de mediatori. Cu alte cuvinte, şi mai puţini la număr dacă ar fi fost, tot ar fi fost necesară atenţia Consiliului.

Sub acest aspect, doresc doar să subliniez faptul că, deşi era de aşteptat ca înainte de un astfel de protest să fi venit către CDM o invitaţie la dialog (invitatie ce ar fi putut veni fie direct, fie prin intermediul CPMJ-urilor, potrivit actualelor reglementări interne), la acest moment cred că este necesar ca CDM să preia inițiativa și să lanseze Invitatia la dialog acestor colegi. Și, de ce nu, chiar prin transmisiune online a acestui dialog. Potrivit transparenței pe care CDM și-a dorit să și-o asume încă de la începutul mandatului, cred că o astfel de discuție deschisă ar fi de natură să crească încrederea în dialogul instituțional.

Așa cum arătam mai sus, nu doresc să fac aprecieri, să cântăresc ori să etichetez în vreun fel conținutul Petiției sau motivele pentru care colegii noștri aleg să iasă în stradă.  Fiecare dintre noi are dreptul la un punct de vedere pe care să şi-l exprime şi să şi-l asume. De asemenea, nu doresc să fac aprecieri referitoare la deciziile CDM care au generat, poate, unele dintre aceste măsuri. Când am avut ocazia, v-am exprimat personal punctul meu de vedere. De această dată, fac această alegere cu încrederea că încă avem șansele unui dialog constructiv în cadrul profesiei, înainte de a ne vedea într-un scandal public care să aducă prejudicii grave de imagine atât medierii cât și mediatorilor, mai ales în acest nou context legislativ, luând serios în considerare și dificultățile cu care profesia se confruntă în ultimii ani.

Ca atare, păstrându-mi echidistanța și obiectivitatea (atât cât este posibil la acest moment, în contextul în care și eu sunt mediator care se confruntă cu dificultăți ca oricare alt mediator din țară) îmi exprim toată disponibilitatea în vederea construirii acelui climat necesar dialogului dintre membrii CDM și mediatori. Calitatea mea de membru supleant al CDM cred că îmi conferă această șansă,   de a mă afla oarecum la mijloc. Deși sunt membru supleant, cu un statut nu foarte bine reglementat, nefiind membru cu drept de decizie în CDM, această poziție mă situează oarecum în afara Consiliului și, totodată, oarecum în afara corpului profesional al mediatorilor, fapt ce m-a adus în postura unui observator extern, cu șansa de a privi lucrurile cât mai obiectiv cu putință și din dublă perspectivă: atât pe cea a mediatorilor cât și pe cea a membrilor CDM.

Astfel, mediator cu oarece vechime în profesie, cu experiență în soluționarea diferitelor tipuri de conflicte, atentă fiind la posibilele riscuri la care ne expunem ca profesie,  aș fi bucuroasă dacă membrii CDM și inițiatorii protestului ar fi de acord ca, împreună cu alți colegi cu experiență de a căror obiectivitate puțini se pot îndoi, să-mi acorde șansa de a forma o echipă de mediatori care să asigure cadrul favorabil dialogului intraprofesional, dialog care îmi pare absolut necesar la acest moment.

Îmi exprim încrederea în deciziile colegilor noștri, oricare ar fi ele,
Motivată de binele profesiei și de aprecierea pe care o am față mulți dintre colegii care încă se mai zbat să profeseze ca mediatori,

Aștept cu interes deciyiile care să ne scoată din această situație.
Cu deosebită considerație și prietenie,

Mediator Fănuța Lișman

Un comentariu

  1. Nu cred ca vor fi receptivi, cei din CM, la vreo solicitare de dialog si la vreo implicare corecta a lor in soluitionarea problemelor noastre. Faptul ca ca acum in CM se iau tot felul de masuri de costrangere impotriva mediatorilor ma face sa cred ca domniile lor se mentin pe linia stabilita imediat dupa alegeri. Cat priveste stilul de lucru al acestui CM eu apreciez ca prin modul in care lucreaza arata ca n-au niciun fel de spirit managerial. AM vazut cum la Conferinta Nationala i-au pus pe cei din sala sa raporteze iar onor domn presedinte MM n-a prezentat un raport de activitate in numele consiliului, fie el s numai de o pagina si n-a venit cu 2-3 masuri sa ne arate ce vor face pe viitor. Astfel de oameni n-au ce cauta intr-un CM .

Lasă un comentariu