De la nevoile noastre, la urna de vot

Stimaţi colegi,

Avem 10 zile la dispoziție pentru a da și noi, mediatorii, testul nostru de maturitate.

Ne dorim cu toții o schimbare iar acest lucru este evident dacă avem în vedere nevoile noastre, ale fiecăruia dintre noi sau ale profesiei în ansamblu,reflectate cu prisosință în promisiunile electorale ale candidaților pentru calitatea de membru în viitorul Consiliu.

Candidat fiind, nu-mi pot permite să vă fac nicio recomandare în privința celor care cred eu că vor avea puterea să aducă această schimbare de care avem atâta nevoie. Cu toate insistențele venite din partea colegilor mediatori, atât din țară cât și din București, nu vă pot face nicio recomandare, nici măcar în ce mă privește pe mine. Cred că fiecare dintre noi are propriile criterii de departajare a candidaților și știe ce așteptări are de la viitorul CDM astfel incat să-i identifice pe cei care vor răspunde cel mai bine propriilor cerințe iar eu înțeleg foarte bine acest lucru.

Eu insami sunt in dificultate in alegerea tuturor celor nouă candidați, iar motivele mele sunt multiple și doresc să vi le împărtășesc, așa cum am făcut de fiecare dată în momentele grele pe care le-am traversat împreună, în ultimii cinci ani de mediere (cu unii dintre dumneavoastră mai puțin însă, ultimii ani fiind destul de intenși, par să valoreze la fel de mult, dacă privim prin prisma greutăților pe care le-am resimțit fiecare).

Deși avem o listă cu 69 de candiați, datorită criteriilor pe care eu le consider necesare în alegerea celor mai potriviți viitori membri ai Consiliului, tot selectând pe cei care întrunesc toate aceste criterii, numărul acestora devine din ce în ce mai mic și nu greu de păstrat numărul de nouă. Unele dintre aceste criterii le consider esențiale dacă ne dorim un organism reprezentativ pentru un corp profesional care dorește să dobândească respect și recunoaștere profesională și, ca atare, nu doresc să fac rabat de la ele.

Printre acestea, se numără:

1. Primul meu criteriu – să nu fi fost membru CDM. 

2. Să fie un mediator cu experiență în activiatea de mediere.

3. Doresc sa aleg doar un candidat dintr-o asociatie din care sunt mai mulți mediatori care candidează, indiferent dacă aceștia candidează singuri sau în vreo echipa.

4. Doresc să aleg acei candidați care s-au implicat efectiv în problemele profesiei până acum și nu doar de când au aflat că urmează să aibă loc alegeri.

5. Să fie recunoscut, măcar la nivel local, ca un lider preocupat și de problemele profesiei.

Mai jos, aveti și explicația pentru care eu înțeleg să departajes astfel viitoarea echipă care să schimbe destinele medierii.

1. Primul meu criteriu – să nu fi fost membru CDM în ultimul mandat în special, pentru că acum s-au înregistrat efectele cele mai dezastruoase pentru profesie, efecte pe care le-am resimțit în activitatea propriilor noastre birouri.

Motivele le-am invocat de-a lungul timpului, le-am atentionat, dar au ramas fără efect. Dintre acestea pot enumera: lipsa promovării sau promovarea ineficientă, lipsa transparenței, lipsa consultării reale a mediatorilor, lipsa identificării nevoilor profesiei, lipsa de reglementare a incompatibilitatii si a conflictului de interese, lipsa unor reglementari privind tragerea la raspundere disciplinara a membrilor CDM potrivit Codului de Etica al acestora.

Faptul ca acum, abia acum, fiecare dintre membrii CDM arata cu degetul catre ceilalti, în condițiile în care au lăsat lucrurile să ajungă în stadiul în care ne aflăm, în opinia mea nu-i absolvă de răspundere. Dacă avem în vedere nemulțumirile mediatorilor exprimate de-a lungul timpului, instituțional sau public, un membru al CDM ar fi putut să ceară sprijin corpului profesional, așa cum cred că trebuie făcut de acum înainte.

Prin urmare, niciun fost membru CDM eu nu voi vota.

2. Să fie un mediator cu experiență în activiatea de mediere. In anul 2010, inainte de a avea prima mea mediere, vorbeam din cărți, făceam teorie. După prima mediere, mi s-a părut că am făcut un salt uriaș. Tot astfel după primele 10 medieri. Astăzi, după patru ani de actvitate zilnică în mediere, cred că în mediere evoluția este permanentă.

Doar aruncându-mi o privire asupra articolelor scrise din 2010 până astăzi, îmi dau seama de această evoluție. Tot așa îmi dau seama și de nivelul de experință al colegilor candidați pentru că alt criteriu, dată fiind confidențialitatea și deontologia profesională, nu avem 🙂

De ce cred ca trebuie să aibă experiență în mediere un membru CDM?  Motivele pot fi mai multe:

– un mediator cu experiență, obișnuit să obțină consensul, va ști să accepte divergențele de opinii și să le valorifice în obținerea celor mai bune soluții, atât în CDM cât și în cadrul corpului profesional.

– un mediator care are practică efectivă în biroul său, cunoaște cel mai bine dificultățile întâmpinate și va putea propune măsuri pertinente de îmbunătățire pe mai maulte planuri: al pregătirii mediatorilor, al legislatiei, al promovării servicilor de mediere

– in dialogul Consiliului de Mediere cu alte institutii sau profesii un astfel de mediator va identifica usor parghiile de colaborare inter-profesionala si inter-institutionala, in folosul medierii.

3. Doresc sa aleg doar un candidat dintr-o asociatie din care sunt mai mulți mediatori care candidează, indiferent dacă aceștia candidează singuri sau în vreo echipa.

Dintr-o asociație nu aș putea alege decât un singur membru, chiar dacă, in opinia mea, s-ar afla printre cei în măsură să schimbe în bine drumul medierii. (in paranteza fie spus, cum din propria asociatie ma voi vota pe mine … :), nu mai pot vota un alt candidat, chiar daca in opnia mea are si practica si expertiza necesara sa sprijine profesia).

Motivul care ma determina sa fac aceasta alegere este dat de faptul ca, asa cum anuntam inca de la inceputul acestei campanii, cred ca la nivelul CDM este bine sa avem parte de aceeasi diversitate de opinii inregistratata la nivelul corpului profesional pentru ca asa sa fie reprezentati cel mai bine mediatorii, pana vom gasi modalitatea prin care sa organizam corpul profesional la nivel local.

Ideea ca doar in echipa si doar oameni cu aceeasi viziune trebuie sa fie membri CDM, pentru a fi capabili sa ajunga la un consens, in opinia mea este falsa. In masura in care vom alege mediatori care au cat de cat experienta in solutionarea de conflicte, avem toate sansele ca, ”mediatoriceste”, sa identificam soluții chiar mai bune decât cele promovate în campanie.

Ca atare, pentru aceste motive, voi vota cel mult un membru dintr-o asociatie si nu voi vota echipe, chiar daca mambrii acestor echipe fac parte din asociatii diferite.

Ideea de echipa este una buna in principiu insa, daca vorbim de mediatori cu experiență, pentru ei nu va fi o problemă componența echipei pentru că vor ști să parcurgă pașii necesari în a aduce echipa către colaborare, pentru obținerea soluțiilor în consens.

Cred că trebuie să depășim puțin stadiul obținerii majorităților deoarece, chiar dacă se vor lua decizii si cu o majoritate confortabilă, tot vor rămâne mediatori nemulțumiți de soluții. Ori, tocmai noi suntem cei care am învățat să conducem părțile către soluții din care să iasă toate părțile în câștig. Cred că tot astfel va trebui să facem pași și noi, în profesie.

4. Doresc să aleg acei candidați care s-au implicat efectiv în problemele profesiei până acum și nu doar de când au aflat că urmează să aibă loc alegeri. Sa se fi implicat fie printr-o promovare de calitate a profesiei si a servicilor de mediere, fie contribuind la imbunatatirea cadrului legislativ, fie prin participarea la luarea deciziilor ori luand pozitie fata de masurile Consiliului de mediere, sesizand derapajele, atunci cand a apreciat ca fost cazul ori altfel. Sî se fi implicat fie și numai în activitatea propriului birou dar să fi avut rezultate notabile, recunoscute de colegi. Fiecare dintre noi cunoaștem astfel de oameni dar probabil ca nu pe toti.

5. Să fie recunoscut, măcar la nivel local, ca un lider preocupat și de problemele profesiei.

Aavem nevoie de lideri la nivelul profesiei. Avem nevoie de oameni care s-au implicat până acum, pentru a avea garanția că o vor face și continuare. Cred că avem nevoie de mediatori și pentru noi, mediatorii, avem nevoie ca acei colegi care au acceptat sau au învățat să accepte diversitatea și care știu să realizeze consensul și care nu au contribuit în niciun mod la dezbinarea noastră.

Prin urmare, stimati colegi, prin prisma celor de mai sus (și a altor criterii similare), alegerea devine una dificilă, chiar și pentru un mediator cu vechime.

Astfel că, fiindu-mi mie foarte greu, nu îndrăznesc să fac astfel nicio recomandare nimănui.

Tot ce pot să vă spun este că mi-aș dori ca pentru cât mai mulți dintre noi, câteva dintre aceste criterii să stea la baza alegerii viitorilor membri ai consiliului de mediere, pentru a vorbi de o schimbare reală, pentru a vorbi de o profesie recunoscută și respecattă, pentru a putea crea premisele pentru o activitate satisfăcătoare în birourile noastre de mediatori.

Ca și mine, probabil că fiecare dintre dumneavoastră și-a formulat propriile criterii de departajare a candidaților. Unele mai importante, altele mai putin. În măsura în care criteriile pe care vi le stabiliți  vi se vor părea prea restrictive, o prioritizare a lor cred că ar putea ajuta astfel încât fiecare să putem completa lista de nouă membri, completă.

Cred că este important să alegem pe toți nouă, pentru că astfel șansee schimbării sunt mai mari, dacă acest lucru vă doriți în mod real.

Mențiune importantă în contextul de astăzi: 

De mă veți vedea pe vreo listă, să știți că nu am făcut nicio înțelegere cu nimeni. Mă voi bucura de sprijinul oricui dar nu voi accepta niciodată participarea într-o echipă preconstituită, anunțată public sau tăinuită, pentru toate motivele mai sus arătate și nu numai.

Vă aştept să ne alegem liderii cu care să construim împreună!

 Doar împreună putem realiza schimbarea pe care ne-o dorim!

Cu aleasă preţuire,

Pentru mediere şi mediatori,

Fănuţa Lişman

Lasă un răspuns

