Dosar de candidat – Alegeri 2015

În urmă cu câteva zile, mi-am anunţat intenţia de a candida la alegerile din acest an pentru calitatea de membru al Consiliului de Mediere, prin publicarea Declaraţiei de intenţie şi ca CV-ului personal.  Declaratie de intentie Fănuţa LIŞMAN şi Curriculum vitae Fanuta Lisman actualizat ian. 201545db6-fanuta2blisman

Potrivit calendarului alegerilor, depunerea dosarului de candidat va începe săptămâna aceasta, pe  4 februarie iar mediatorii îşi pot exprima votul lor, prin corespondenţă sau direct, la sediul CDM, în perioada 5-15 martie.

După cum observăm, un timp relativ scurt pentru o campanie în adevăratul sens al cuvântului, o campanie în care să aibă loc întâlniri directe, dezbateri, confruntări de idei, etc.Partea bună a lucrurilor este dată de faptul că un număr consistent de mediatori se află pe reţelele de socialzare unde s-au creat grupuri destinate alegerilor. Am participat la aceste discuţii şi voi continua să o fac însă, cred că tot ceea ce fiecare candidat a făcut până în prezent este mai valoros decât toate promisiunile de mai bine pe care le-ar putea face un candidat.

Promisiunile fără substanţă nu vor mai ajuta profesia. Promisiuni pentru transparenţă totală, făcute de către cei care au avut prilejul anterior să o impună, sunt de natură să insulte inteligenţa unui corp profesional întreg. Promisiunile de viitor, în absenţa unor exemple din trecut, nu pot fi convingătoare.

Mi-am asumat răspunderea de a candida într-un context dificil pentru mediere, conştientă fiind de faptul că exercitarea mandatului pentru coordonarea profesiei va fi unul la fel de dificil.

Campania premergătoare alegerilor, pare şi ea destul de dificilă, în contextul în care, neavând niciun criteriu pentru departajare, avem un număr mare de candidaturi.

În atari condiţii, păstrând decenţa cuvenită şi fără dorinţa de a epata, voi enumera câteva din proiectele în care am fost implicată de-a lungul timpului, din dorinţa de a aduce în atenţia colegilor alegători fapte şi nu vorbe, în contextul în care am conştientizat cu toţii unde poate duce lipsa de practică la nivelul conducerii profesiei, starea actuală a profesiei vorbind de la sine.

Asa cum am mentionat in cadrul Declaratiei de intentie, în contextul în care ne aflăm astăzi, consider că rolul membrilor Consiliului de Mediere este cel al unor facilitatori ai unui proces de dezvoltare a profesiei, atât în plan intern cât şi extern, atât în raport cu corpul profesional cât şi în raport cu alte instituţii şi entităţi ale statului cu rol în implementarea medierii în societatea românească.

Acest rol de facilitator, de la nivelul Consiliului de Mediere (Consiliul sau CDM, in cele ce urmează), presupune asumarea unei poziţii de neutralitate şi imparţialitate faţă de toate opţiunile mediatorilor şi, totodată, asigurarea unui cadru neutru, necesar luării deciziilor importante pentru profesie.

După cum ştim, Consiliul a preluat multe dintre atribuţiile care ar fi trebuit să revină corpului profesional al mediatorilor. De asemenea, deşi cu rol de reglementare a profesiei, CDM a luat hotarâri importante pentru profesie, consultarea mediatorilor fiind una precară sau inexitentă.

Plecând de la premisa că atribuţiile CDM nu se confundă sub niciun aspect, cu cele ale corpului profesional, nici acum, nici în ipoteza unui alt mod de organizare a profesiei, îmi exprim întreaga disponibiliatate de a-mi asuma acest rol, exersat de-a lungul timpului în diferitele proiecte în care am fost implicată.

Proiecte şi alte activităţi în care am fost implicată sau pe care le-am derulat şi pe care le cosnider relevante în contextul alegerilor.

1. Un prim proiect este chiar blogul în care scriu periodic. „Mediere şi mediatori” Este un proiect care a fost adus la viată la scurtă vreme după ce am urmat cursurile de mediator, în timp ce elaboram lucrarea de licenţă – Medierea în procesul civil, lucrare ce ulterior a fost actualizată, urmare a mai multor modificări legislative.

– am inceput cu articole de promovare a medierii publicate aici pe blog, unele dintre ele postate şi pe Juridice.ro, pagina apreciata in mediul juridic de la noi.

Ex. Magistratii, medierea si principiul rolului activ al judecatorului in procesul civil, 2009, cand a acumulat peste 5000 de vizualizări. Etapele procesului civil in care partile pot recurge la mediere, 2010, peste 7000 de vizualizări.

– am continuat cu exemple de practică (ex: un prim acord de mediere, ce ulterior a devenit model pentru multi profesionisti, mediatori dar si avocati, privind „custodia comună” – Ordonanta presedințiala incheiata prin Acord de mediere incuviintat de instanta in conditiile NCC)

– am analizat şi publicat aspecte procedurale privind medierea, inclusiv în raport cu procedurile judiciare. La Cuprins-Mediere veţi găsi parte dintre aceste articole, altele prin cautare in arhiva blogului.

– mi-am oferit sprijinul pentru colegii interesati de crearea unui blog pentru promovare personala, am initiat campanii de promovare in mediul online, am deschis o pagina prin care sa prmovam site-uri ale colegilor mediatori (Legături utile), am răspuns numeroaselor întrebări formulate pe blog sau forum, de către colegii mediatori aflaţi la inceput de drum în mediere sau care se loveau de cazuri mai complexe.

2. Forumul de discuţii,  cu acelaşi nume Forum Mediere şi mediatori, cu mult inainte ca discuţiile să migreze spre reţelel de socializare, in special pe Facebook. Un forum care, la vremea respectiva, intr-un timp  foarte scurt, a inregistrat un numar considerabil de membri activi, implicati in deybateri pe teme de interes pentru mediere.

3. Medierea în procesul civil, publicată în 2011, care tratează în detali procedura medierii, inclusiv in raport cu procesul civil. O lucrare cu privire la care am primit aprecieri din partea juristilor care au citit-o, inclusiv avocaţi care au apreciat faptul că astfel nu au mai fost nevoite spă dedice timp lecturării şi interpretării textelor de lege ce trebuiau coroborate, pentru faptul că au găsit răspunsurile pertinente tratate în lucrare.

              

4. „Medierea – mai aproape de cetățean.” – primul proiect derulat in cadrul asociatiei din care fac parte. În cadrul acestui proiect am reusit sa facilitez dialogul dintre primele cinci asociatii care au dorit sa participe la proiect si conducerea Judecatoriei Sector 5, in vederea semnarii protocolului de colaborare in cadrul caruia am reusit:

– sa infiintam unul din primele birouri de informare in cadrul unei judecatorii,

– sa realizam o prima consultare mediatori-magistrati pe teme de interes comune.

Primele demersuri le-am inceput la final de 2010 si am reusit sa pastram biroul functional pentru mai bine de un an.

5. Comisia de promovare a medierii. mai, 2010, cu multe sperante, la prima sedinta.

In urmă cu 5 ani :), la vechiul sediu CDM.

6. „Mediatori, în dialog inter-profesional” este un proiect al Asociației Profesionale Colegiul Mediatorilor ce a fost demarat în iunie 2013.

DSC_3219OK

Proiectul a avut în vedere organizarea unor ateliere in cadrul carora sa aibă loc dezbateri  privind temele de importanţă ale momentului, în mediere, aducând la aceeaşi masă profesionişti din domeniile cu care mediatorii se intersectează.

a. Limitele informării obligatorii – 20 iunie 2013.

Raport atelier 1, Limitele informării obligatorii

b. Armonizarea intereselor părinților prin prisma interesului superior al copilului. Imparțialitatea mediatorului în cauzele cu minori.

Raport Atelier 2

7. Statistica unui birou de mediator – pentru prima data a fost publicata o statistica privind activitatea unui n’birou de mediator. Statistica publicata pentru primii trei ani, in contextul in care CDM facea eforturi sa stabileasca minime date statistice pe care sa le solicite de la mediatori.

a. Prima statistica (2011 –  2013)

b. Statistica pentru 2014, care contine (pentru prima data, si date financiare).

8. Participarea la sedintele Comisiei Consultative a Corpului Profesional (in continuare CCC) al mediatorilor, De-a lungul timpului am participat la numeroase sedinţe ale CCC, voluntar sau in calitate de reprezentant al asociatiei din care fac parte, am participat la mai multe grupuri de lucru privind modificările legislative privind legea medierii.

Ex. Sedinta Comisiei Corpului Consultativ al mediatorilor (CCC) 22 nov. 2013

Am facut informari publice, prezentand perceptia proprie asupra lucrului in CCC, am avut luari de pozitie si, sper eu, am contribuit la o mai buna cunoastere a procedurilor de mediere.

O tema predilecta, ce ne-a preocupat pe toti in ultimii doi ani: informarea obligatorie. Rasfoind paginile blogului, veti identifica numeroase articole privind aceasta tema care, pana la urma, tot va trebui s-o clarificam.

9. Participarea la diferite emisiuni de radio sau tv, emisiuni de promovare a medierii şi am participat la dezbateri in cadrul profesiei. De fiecare dată, experienţa dobândită în cadrul biroului m-a ajutat să am intervenţii pertinente şi convingătoare.

Medierea - o solutie Incredere si echilibru

10. Recent, am acceptat invitaţia dlui Robert Cazanciuc, Ministrul Justiţiei, de a facilita dialogul interinstituţional, Consiliul de Mediere – Corpul profesional al mediatorilor – Ministerul Justitiei, urmare a intervenţiei mele în cadrul Conferinţei Naţionale a Mediatorilor de la Tmişoara – 2014, apreciată ca relevând o experienţă practică a activităţii de mediator şi necesară ministerului în elaborarea proiectelor legislative şi a unor startegii din domeniul medierii.

MJ Dl Cazanciuc si Fanuta Lisman

Îmi exprim încredera că aceste demersuri pot fi continuate, mai ales de la nivelul Consiliului de Mediere, din postura de membru, deoarece sunt convinsă că, odată iniţiate bazele unei colaborări efective cu Ministerul Justiţiei, indiferent de schimbările politice care ar putea avea loc.

Toate activitatile in care m-am implicat, de tipul celor de mai sus, tratate in mod serios, au adus rezultate pe măsură. In unele dintre ele, am reusit sa implicam si Consiliul de mediere. In cele mai mute, din păcate, nu.

Daca de la nivelul calitatii de mediator s-au putut aseza cateva caramizi pentru a consolida imaginea medierii in mentalul potentialilor ei beneficiari, sunt convinsa ca de la nivelul CDM, cu consursul colegilor mediatori, membri ai corpului profesional, se pot face mult mai multe lucruri, mai concertate si cu rezultate imediate, cuantificabile.

În măsura în care vom fi pregătiţi să alegem la cârma medierii oameni cu pregătire şi experienţă consistentă, am incredere că vom începe să vedem şi soarele răsărind tot mai strălucitor pe strada medierii.

Sunt convinsă că orice proiect în care se pune suflet, bună credinţă şi daruire, gradul de colaborare între membrii corpului profesional poate creşte şi, astfel, să generăm împreună proiecte care să promoveze medierea şi profilul unui mediator profesionist, apreciat şi recunoscut în societate.

De aceea am încredere şi sunt convinsă că putem lua acele măsuri care să genereze colaborare bazată pe încredere.

Sunt conştientă că doar împreună putem schimba ceva şi voi face tot ce ţine de mine ca să ajungem la o astfel de colaborare.

 Doar împreună putem realiza schimbarea pe care ne-o dorim!

2 gânduri despre “Dosar de candidat – Alegeri 2015

    • La nivel macro, aveti dreptate. Din pacate, rezltatele sunt cele pe care le vedem fiecare in jurul nostru.
      La nivel micro, in cadrul biroului meu, rezultatele s-au vazut. Putini sunt mediatorii care au avut zi de zi medieri, cum aum avut eu.

      Din pacate, masurile sau mai degraba lipsa lor, de la nivelul conducerii profesiei, ne-au adus pe toti intr-o situatie dificila.

      Doar plecand de la exemple personale concrete, cu rezultate masurabile, putem avea sansele adoptarii unor masuri pertinenete, de natura sa produca o schimbare in bine.

      Am incredere ca vom reusi.

Lasă un răspuns

