Statistica unui birou de mediator

In cei patru  ani de activitate, in calitate de titular al biroului de mediator, s-a intamplat sa realizez multe lucruri in premiera, contextul fiind unul favorabil, posibil in orice activitate aflata la inceput de drum, cum este si cazul medierii.

In 2011 s-a intamplat sa fiu primul mediator care a publicat o lucrare  („Medierea in procesul civil”) ce abordeaza medierea din mai multe  perspective. Cea a procedurii  de mediere, asa cum este ea statuata de Legea 192/2006 privind mediere si organizarea profesiei de mediator, din perspectiva practica  si  juridica, totodata fiind abordate in raport cu procedura instantelor de judecata. Lucrarea ramane in continuare utila practicienilor, prin prisma procedurii de mediere ce a ramas neschimbata, cu toate ca legislatia a suferit numeroase modificari in ultimii ani, modificarile nefiind unele de substanta, raportate la procedura de mediere ce a ramas neschimbata.

Tot in 2011 am realizat un prim proiect de promovare a medierii in cadrul instantelor de judecata, de aceasta data si in calitate de membru al Asociatiei profesionale din care fac parte  – Colegiul mediatorilor. Proiectul s-a derulat pe o perioada indelungata, in care, initial, au pus umarul cinci asociatii profesionale, ulterior alaturandu-se si altele. In cadrul proiectului am incercat promovarea medierii in randul justitiabililor Judecatoriei sector 5. S-a reusit, tot in cadrul proiectului, sa se realizeze si o intalnire cu magistratii din raza Curtii de Apel Bucuresti,  un seminar extrem de util in care s-a realizat un transfer de informatii, atat de la mediatori catre magistrati, cat si de la magistrati catre mediatori, un seminar in care s-au formulat si asteptari atat de o parte cat si de alta. Raportul publicat ulterior a fost unul extrem de util practicienilor de la acel moment in care inca nu se vorbea prea mult despre mediere in spatiul public, in contextul in care dialogul inter-profesional abia incepea sa se contureze. Pentru acest seminar CSM a acordat puncte de pregatire profesionala pentru magistrati.

S-a intamplat si sa fiu primul mediator al carui acord de mediere care cuprindea un plan parental, complex si complet, sa fie incuviintat de instanta si publicat pe site-uri de specialitate, util atat mediatorilor cat si juristilor interesati de domeniu. De atunci, am regasit in solicitarile multor clienti formulari din acel acord, de multe ori preluat in totalitate. Am regasit, de asemenea,  preluari consistente din acel acord (plan parental) in multe actiuni formulate de avocatii ce-si trimiteau clientii sa incerce in prealabil medierea sau in hotarari judecatoresti ce s-au dat in baza tranzactiilor realizate probabil cu asistenta specializata a avocatilor. Contrar asteptarilor, acest  fapt  m-a bucurat de fiecare data pentru ca am inteles ca incepea sa se contureze practica intr-un  sens anume, cu sanse mari de reusita, cea prin care se asigura un anumit echilibru in  relatia dintre parinti precum si dintre pariti si copii, fapt ce raspunde tot mai bine realizarii interesului superior al copilului.

As mai putea adauga si faptul ca s-a intamplat sa fiu primul mediator care a abordat medierea in domeniul familiei, publicand numeroase articole utile practicienilor.

Tot in premiera as putea spune, de aceasta data cu sprijinul unei echipe de mediatori, am realizat primele ateliere ce-si propun sa creeze bune practici de colaborare intre profesionisti din toate domeniile de activitate, in cadrul unui proiect intitulat sugestiv „Mediatori in dialog inter-profesional”.

Privilegiata de context, cum spuneam si la inceputul articolului, multe lucruri am realizat in premiera, mai sus subliniind numai cateva dintre acestea, in special pe cele pe care astazi le apreciez ca fiind relevante desi, la momentul realizarii lor, in contextul momentului respectiv, multe dintre acestea pareau a fi pasi importanti pentru mediere.

Astazi, la moment de bilant, la final de 2013 si inceput de 2014, cred ca mai realizez ceva in premiera. (Nu stiu sa mai fi fost publicata o astfel de statistica.)  Pentru prima data voi publica o statistica a activitatii de mediere din ultimii trei ani de activitate in biroul de mediator al carei titular sunt.

Am realizat statistica pentru trei ani de activitate, din ianuarie 2011 pana in decembrie 2013 – 36 luni de activitate, de la inceputul fiecarui an pana la final, 36 de luni relevante in contextul in care am avut multe schimbari legislative care s-au dovedit a fi si factori care au influentat activitatea de mediere, unii dintre ei pozitivi, altii negativi.

Pentru prima data publicam statistica activitatii de mediere din ultimii trei ani de activitate in cadrul  „Fănuța Lișman – Birou de mediator”

Colectarea datelor s-a facut in doua moduri:

            I.  Intr-un mod pur matematic, pe numar de contracte si acorduri finalizate in fiecare an, cu cifra de afaceri aferenta. Pentru a nu fi apreciata ca o modaitate de publicitate care sa dea nastere discutiilor privind concurenta neloiala, rezultatele acestei statistici nu vor fi prezentate. Voi prezenta cateva procente  insa ele nu sunt prea relevante cata vreme baza de la care se pleaca nu poate fi publicata insa, se va observa trendul crescator inregistrat de la an la an.

             II.  In cea de-a doua modalitate, colectarea datelor s-a facut astfel:

Au fost luate in considerare doar cazurile in care a fost solicitata medierea, fie de catre o singura persoana (sau mai multe dar nu de catre toate partile conflictului) fie de toate partile, medierea fiind astfel declansata fie prin contractul de pregatire a medierii (contract de prestari servicii), fie direct prin semnarea unui contract de mediere.

–  Un singur caz este considerat si cel in care prin acelasi contract de pregatire a medierii  au fost invitate mai multe parti la mediere; au fost cazuri in care s-au transmis invitatii catre doua sau mai multe parti, in aceasi cauza sau in spete diferite;

–   Fiind si numeroase situatii in care medierea se declanseaza intr-un an si se finalizeaza in altul, cazul este luat in considerare in anul in care a fost declansata medierea (indiferent de tipul de contract incheiat), pentru a nu dubla datele statistice.

–    Situatiile in care s-a realizat informarea si partea sau partile conflictului nu au dorit medierea nu au fost luate in considerare.

–   Sedinta de informare gratuita, realizata fie numai cu o parte fie cu ambele parti (toate partile unei dispute), in conditiile art. 2 din Legea 192/200, este considerata o etapa prealabila oricaror demersuri contractuale intreprinse de mediator. Este o sedinta ce s-a realizat gratuit, fara sa fie percepute costuri sau  onorarii. Aceste sedinte, intalniri efectuate nu au fost luate in considerare. Cu alte cuvinte, sedinta de informare (etapa de informare) nu a fost considerata ca facand parte din procedura de mediere ci ca o o etapa gratuita ce se realizeaza fara un contract, inainte de declansarea procedurii de mediere, fie prin contract de pregatire a medierii (de premediere cum mai este denumit) fie prin contract de mediere.

 Astfel, potrivit celei de-a doua modalitati de colectare a datelor, rezultatele arata potrivit datelor de mai jos.

1. Numarul de cazuri in care au fost prestate servicii de mediere:

2011 – 31 cazuri.

2012 – 49 cazuri

2013 – 83 cazuri

grafic 1

  2. Numarul  si tipul de contracte incheiate, raportate la numarul de cazuri:

2011 – la 31 cazuri s-au incheiat 37 contracte din care 19 CPM (contract de pregatire mediere); cu alte cuvinte, 51% din contracte sunt cele de pregatire a medierii, 49% fiind contractele de mediere (CM).

2012 – la 49 cazuri s-au incheiat 73 contracte din care 42 CPM, reprezentand 57% din totalul contractelor.

2013 – la 83 cazuri s-au incheiat 117 contracte din care 78 CPM, reprezentand 67% din totalul contractelor, unele din CPM incheiate fiind inca in lucru.

 grafic 2La numarul total de cazuri  (164 de cazuri in ultimii trei ani de activitate), au fost incheiate in total 225 de contracte. De mentionat ca o parte din contractele de pregatire a medierii sunt inca in derulare.

 Comentariul 1. Potrivit celor doua grafice ale acestei sectiuni, desi numarul contractelor a crescut semnificativ de la an la an, ponderea contractelor de pregatire a medierii a crescut, in special in anul 2013, an in care a intrat in vigoare obligativitatea sedintei de informare cu privire la mediere. Am observat ca in cazurile in care partile sunt obligate, fie de imprejurari fie de o instanta sau de un text de lege sa indeplineasca o procedura obligatorie (inteleasa mai mult sau mai putin), ea se va indeplini mai mult formal, cu sanse mult reduse de a se ajunge la un acord, fie in vederea semnarii unui Contract de mediere fie a unui acord. Graficul confirma ceea ce am intuit si observat in ultimii doi ani de activitate, cand s-a incercat, sub diverse forme, impunerea procedurii de mediere.

 3. Cazurile in care, dupa etapa de pregatire a medierii, partile sunt de acord si semneaza un contract de mediere:

 2011 – in 32% din cazuri s-a incheiat CM din totalul CPM-urilor incheiate

2012 – in 50% din cazuri s-a incheiat CM din totalul CPM-urilor incheiate

2013 – 42% din cazuri s-a incheiat CM din totalul CPM-urilor incheiate

Comentariul 2. Luand in considerare, si fara a infirma cele mentionate in Comentariul 1 de mai sus, tinand cont si de cele observate in practica, datele acestei sectiuni le-as interpreta dupa cum urmeaza:  procentul scazut de cazuri in care s-a acceptat medierea in 2011 se datoreaza in foarte mare masura faptului ca era destul de putin cunoscuta medierea; desi in 2012 se observa un trend crescator, in 2013 se inregistreaza din nou o scadere a numarului de cazuri in care partile accepta sa incheie un contract de mediere. De aceasta data, desi medierea a beneficiat de o promovare foarte buna, apreciez ca unul din factorii care au avut o influenta semnificativa este cel dat de instituirea obligativitatii informarii, pe fondul controverselor generate de textul in vigoare cuprivire la informare.  Aceasta apreciere se bazeaza si pe rezulatele obtinute la sectiunea  urmatoare in care se inregistreaza, de la an la an, o scadere a numarului cazurilor in care partile apeleaza impreuna, in mod voluntar, la mediere. De asemenea, si sectiunea nr. 5 vine sa confirme ipoteza de mai sus, observand ca in toate cazurile in care partile apeleaza impreuna, in mod voluntar la mediere, cu sprijinul mediatorului se ajunge in toate cazurile la un acord.

4. Numarul de cazuri in care s-a apelat direct la mediere, incheindu-se direct CM, raportate la nr. total de cazuri.

2011 – 12 cazuri in care partile apeleaza impreuna la mediator si se incheie direct CM, reprezentand 39%  din totalul cazurilor.

2012 – 10 cazuri in care partile apeleaza impreuna la mediator si se incheie direct CM, reprezentand 20%  din totalul cazurilor.

2013 – 6 cazuri in care partile apeleaza impreuna la mediator si se incheie direct CM, reprezentand 7%  din totalul cazurilor.

grafic 3

 5. Cazurile in care partile ajung la acord, in situatiile in care acestea apeleaza impreuna la mediere:

2011 – 100% din cazuri au ajuns la acord

2012 – 100% din cazuri au ajuns la acord

2013 – 100% din cazuri au ajuns la acord

Comentariul 3. Desi numarul de contracte de mediere este in crestere iar  ponderea cazurilor in care ambele parti apeleaza in mod voluntar la mediere este in scadere, in toate aceste cazuri, cu sprijinul mediatorului, partile ajung la un acord.

 

6. Cazurile in care s-a ajuns la acord, raportat la nr total de CM incheiate:

2011 – 89%

2012 – 61%

2013 – 62%

 Cumuland datele statistice de mai sus, intr-un un grafic complex, luand in considerare cazurile in care s-au prestat servicii de mediere, din punct de vedre statistic situatia se prezinta potrivit graficului urmator:

grafic 4

Comentariul 4. Toate acordurile de mediere a caror incuviintare a fost solicitata, nu au fost respinse sau modificate, ele fiind incuviintate in forma agreata de parti si redactata de mediator.

 6. Domeniile in care s-a apelat la mediere:

– cauze cu minori – cu sau fara divort (cele mai multe fara divort, unele dintre ele derulate in cazul ordonantelor presedintiale); dupa cum se si releva din datele statistice mai jos prezentate, cauzele cu minori au ponderea cea mai mare; trendul este descrectaor din 2013, in conditiile in care a crescut ponderea cauzelor comerciale si a celor privind conflictele de munca;

–  partaje –  aici am avut in vedere partajele dupa divort sau in cadrul divortului;

–  cauze comerciale – am pastrat criteriul desi NCC le incadreaza la cauzele civile; sunt acele cazuri in care cel putin o parte este o societate comerciala;

–  conflicte de munca  

cauze civile (in care au fost implicate si unitati administrativ teritoriale, cele mai multe situatii fiind vorba de concesionari terenuri pentru diferite activitati comerciale)

– cauze de drept administrativ – invitatia la mediere inlocuind procedura prealabila obligatorie prevazuta de art. 7 din Legea contenciosului administrativ;  dovada initierii procedurii de mediere a fost acceptata de instatele de contencios administrativ ca etapa prealabila indeplinita in conditiile art. 7 din Legea 554/2004

– cauze penale – in 2011, un singur caz penal rezolvat prin mediere (in comediere); in rest, in multe cauze cu minori, pe langa stingerea litigiului de dreptul familiei, au fost stinse si cauzele penale declansate in paralel de catre parinti, unul impotriva celuilalt, cel mai des.

grafic 5

grafic 6

Grafic 7

Potrivit primei modalitati de colectare a datelor, vom releva urmatoarele date statistice:

a. Din punct de vedere financiar, asa cum mentionam si mai sus, pot spune doar atat: incasarile anului 2012 au fost de trei ori mai mari decat in 2011 iar  incasarile anului 2013 – de doua ori mai mari decat in 2012. Ultimii doi ani de activitate bilantul este unul pozitiv.

b. Din punct de vedere al activitatii lunare:

–    numai in 2011 au fost doua luni in care nu s-a incheiat niciun contract si anume, in luna ianuarie si in luna iulie.

–    Luna cu cele mai multe contracte incheiate: in 2011 s-au incheiat 7 ctr. in luna noiembrie; in 2012, cele mai multe ctr. s-au incheiat in luna martie cu un nr. de 10 contracte iar in 2013, cele mai multe contracte au fost incheiate in luna februarie, respectiv un nr. de 17 contrate.

–    In medie, pentru 2011 putem vorbi de aprox. 4 contracte incheiate/luna (au fost luate in considerare doar lunile lucrate – 10 luni); media contractelor incheiate in 2012 – 6 contracte/luna iar in 2013, media este de  10 contracte/luna.

Alte comentarii.

Din punct de vedere al momentului in care s-a apelat la mediere, raportat la instanta de judecata, s-a apelat la mediere atat inainte de declansarea unei proceduri judiciare cat si in timpul unui proces in instanta. Au fost si cazuri in care s-a apelat la mediere inclusiv  dupa obtinerea unei hotarari judecatoresti,  dar aceste cazuri au o pondere scazuta.

De asemenea, s-a apelat la mediere atat  in faza executarii silite, incheiate prin acord, cat si in procedura de insolventa.

Acordand importanta deosebita etapei de pregatire a medierii, urmare a facilitarii unui dialog preliminar necesar intre parti, in mai multe cazuri acestea au ajuns la un acord singure, fara sprijinul mediatorului, fiind si cateva situatii in care a fost solicitata asistenta specializata a mediatorului.  (Spre exemplu, intr-unul din cazuri am fost rugata sa accept sa fiu trecuta in corespondenta dintre parti, pana la executarea intelegerii.)

Din punct de vedere al numarului  sedintelor de mediere derulate in cadrul unui contract de mediere, cele mai multe sedinte de mediere, in numar de sase, s-au derulat intr-un singur caz, de divort cu minori, finalizat cu acord.

In medie, cazurile cu minori s-au incheiat dupa  cel mult trei sedinte de mediere.

De regula, in cauzele civile sau comerciale, medierea se incheie la prima sedinta de mediere, indiferent de rezultatul acesteia.

Din totalul contractelor incheiate, intr-un singur caz s-a facut denuntare de contract din partea uneia din parti.

De asemenea, intr-un singur caz s-a incheiat medierea prin acordul partilor, la solicitarea mediatorului (situatie destul de dificila, in conditiile in care legea nu da, in mod expres dreptul mediatorului de a denunta un contract de mediere).

Avand in vedere volumul de activitate inregistrat in ultimii doi ani si complexitatea cazurilor in care s-a intervenit, pentru asigurarea unor servicii de calitate, a fost necesara dezvoltarea  activitatii personalului  angajat (secretariat, contabilitate, etc.) dar si a colaborarilor. Pentru 2014, strategia va tine cont de datele statistice si trendurile inregistrate, urmand ca organizarea biroului sa sufere modificari substantiale pe care le vom anunta la momentul oportun.

Anunțuri

3 gânduri despre “Statistica unui birou de mediator

  1. Interesanta prezentarea. Poate mai interesant ar fi cumularea acestor variabile de la mai multe birouri de mediere si trecerea de la metoda observatiei si operationalizarea variabilelor dependente (ceea ce face de fapt acest raport) la analiza statistica propriuzisa. Ar trebui stabilite si variabilele independente care, manipulate, ar putea corela cu rezultatele constatate. In urma unei analize descriptive a datelor colectate si poate face o prelucrare inferentiala pentru evidentierea unor corelatii sau nu. Se poate obtine astfel un rezultat statistic autentic cu o eventuala valoare de predictie si utilitate practica pentru mediatori. Ar fi un proiect interesant pentru Colegiul mediatorilor,

    • Dan, adevar graiesti.
      Pe langa datele de mai sus, eu mai am si alte date ce pot fi prelucrate si care ma ajuta in interpretarea corelata a lor.
      Am vazut modul in care culege datele CDM. Este unul din motivele pentru care am si publicat aceste date care sper sa fie utile in realizarea unei statistici realizate in mod profesionist.

      In ceea ce priveste ideea de proiect al Colegiului, da, cred ca este o idee foarte buna. Stii ca la noi omul cu ideea isi si asuma proiectul asa ca … te asteptam cu propunerea. Promit, public :), sa te sprijin.

      Un an bun! Cu multe realizari si statistici complexe si complete.

      • Pot sa fac eu prelucrarile statistice. Am experienta si instrumentele necesare. Trebuie doar sa colaboram un pic la formatul in care sa culegem datele si variabilele pe care sa le luam in analiza. Evident ca este nevoie si o colaborare la partea de interpretare (nu statistic, asta o pot face eu) din punct de vedere al profesiei noastre de mediator. O sa ma gandesc la un design al cercetarii si sa-l propunem in sedinta de comitet director.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s