Promovarea profesiei de mediator

Autor: Lector univ. dr. Ana BALAN 

Mediator – Colegiul Mediatorilor

Articol publicat si pe Juridice.ro

Necesitatea promovarii medierii in Romania a fost una dintre ideile revenite, subliniate si accentuate in majoritatea interventiilor invitatilor si participantilor la a treia editie a  Scolii de Vara organizata de Colegiul Mediatorilor la Brasov, in perioada 5-7 octombrie 2012. Fie ca este vorba de profesionisti din sistemul justitiei, angajati ai unor institutii de stat, oameni de afaceri  sau simpli cetateni, informatiile referitoare la mediere – ca metoda alternativa de solutionare a disputelor sau mediatori – ca persoane specializate in facilitarea comunicarii si negocierii dintre partile care au de rezolvat o problema – sunt lacunare si incomplete, in cazul in care nu lipsesc cu desavarsire.

Consider ca promovarea profesiei ar fi un obiectiv prioritar al Consiliului de Mediere si al asociatiilor profesionale si ca numai eforturile conjugate ale acestora ar putea acoperi lipsa de informare a populatiei cu privire la etapele si avantajele medierii.

In lumea virtuala a mediatorilor sunt amintite frecvent cuvinte ca strategie, campanie, marketing. Nu se aminteste insa, nici la nivelul Consiliului de Mediere, nici la cel al asociatiilor ca exista o Strategie privind medierea si dezvoltarea profesiei de mediator pentru anul 2008-2013, adoptata de Consiliul de mediere prin Hotararea nr. 1152 din 6 septembrie 2008.

In opinia mea, aceasta strategie este cel mai complet si coerent document realizat de la infiintarea Consiliului de Mediere. Aceasta cuprinde mai multe parti, cu urmatorul continut:

Analiza diagnostic, cu informatii referitoare la medierea in Europa si Romania, rezultatele unei analize sociologice privind perceptia partilor interesate (mediatori, judecatori, barouri de avocati, organizatii neguvernamentale cu vocatie in mediere si furnizori de instruire) si analiza SWOT a legislatiei, formarii si practicii in domeniul medierii, promovarii si dezvoltarii medierii si a profesiei de mediator.

Partea a doua parte, Viziune si valori este o declaratie de politica publica, care defineste si prezinta valorile pe care se bazeaza medierea si profesia de mediator: performanta, leadershipul si dialogul. Beneficiarii acestora sunt partile aflate in disputa – comunitati, cetateni, institutii/servici/autoritati publice, firme, organizatii neguvernamentale pe de o parte, mediatorii, sistemul juridic, administratia publica centrala/locala, cetatenii, formatorii si furnizorii de formare, pe de alta parte.

Directiile si obiectivele strategice pentru promovarea medierii si dezvoltarea profesiei de mediator in Romania detaliaza prioritatile identificate pentru: cresterea calitatii serviciilor de mediere, imbunatatirea nivelului de formare a mediatorilor, cresterea capacitatii Consiliului de Mediere de reglementare a profesiei de mediator, corelarea cadrului legal, promovarea medierii si a profesiei de mediator in Romania. De  asemenea, sunt mentionate potentialele surse de finantare: onorarii platite de parti, terti, participanti la cursuri, ajutor judiciar, bugete de stat sau locale, finantari prin programe internationale, taxe, amenzi, sponsorizari.

Ultima parte a strategiei, Promovarea medierii si a profesiei de mediator in Romania detaliaza un Plan de actiune, defalcat pe masuri, metodologie, canale de comunicare, grupuri tinta vizate, indicatori, perioada de implementare si potentiali parteneri ai Consiliului de Mediere.

Dupa cum rezulta, avem o strategie, dar  nu cunosc sa existe evaluari cu privire la modul in care au fost  realizate/evaluate actiunile planificate pentru atingerea obiectivelor fixate, nici masuri de adaptare a acestora in conformitate cu evolutiile din cadrul profesiei. Ar fi fost, in opinia mea, una din directiile prioritare ale noului Consiliu de Mediere, care ar fi permis corectiile necesare si implementarea in continuare.

Suntem in al 12–lea ceas, la inceputul anului viitor intra in vigoare prevederile referitoare la informarea obligatorie cu privire la mediere, in cazurile prevazute de lege. Nu mai este timp de strategii, dar  este  inca timp pentru actiuni punctuale, la obiect, realizabile fara mari cheltuieli materiale, dar cu actiuni concrete din partea asociatiilor profesionale.

Am imaginat un astfel de plan de actiune, pe termen scurt – octombrie 2012 – decembrie 2013. L-am introdus in mapa Scolii de Vara, l-am discutat cu unii dintre colegi si cu reprezentantul Consiliului Superior al Magistraturii, dl. Cristi Danilet. L-am revazut si completat cu propuneri ale participantilor si consider ca este momentul sa il aduc la cunostinta tuturor celor care doresc sa faca ceva pentru promovarea medierii si a profesiei de mediator.

Nu este un plan perfect, poate fi completat, adaptat de fiecare asociatie sau mediator in parte, in functie de posibilitati si resurse. Ar fi dezirabila asumarea lui de catre Consiliul de Mediere, dar se poate si fara. Sa nu uitam ca avem o lege, un regulament de organizare si un cod de conduita. Mai avem protocoale incheiate, la nivel central, cu Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii,. Sunt publice, pot fi gasite pe site-ul Consiliului de Mediere si, probabil, in fisetele celor care le-au semnat. Nu sunt insa cunoscute de catre cei care ar trebui sa le aplice. Cu ele in mana noi, mediatorii, prin asociatiile profesionale, putem solicita punerea in aplicare. Avem nevoie doar de vointa, implicare si, daca se poate, putina unitate.

In continuare, Planul. Imi doresc sa fie sursa de inspiratie pentru oricine doreste sa promoveze profesia, ca intreg sau biroul personal.

Lector univ. dr. Ana BALAN

Mediator – Colegiul Mediatorilor

Anunțuri

3 gânduri despre “Promovarea profesiei de mediator

    • da ma adresam dansei… nu stiu unde a aterizat mesajul..eu citisem articolul si raspundeam autorului.,…da subscriu si sustin cele precizate in acel Plan si doresc sa-l sprijin …am vazut ca se poate daca facem noi demersurile de promovare…trebuie sa antrenam colegii si pe noi insine…pentru ca societatea romaneasca sa inteleaga mesajul nostru si rolul medierii si mediatorului…:)

  1. Te felicit pentru articol si pentru Planul tau…l-am citit, mi-ar face mare placere sa incheiem un protocl pentru punerea
    Planului in aplicare la nivel de judet..

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s