Examen de primire in profesia de avocat. Maratonul celor 5 zile.

Publicat si pe Juridice.ro

UPDATE la Examen de intrare in profesia de avocat. Cum a fost.

Centrul de examen, Bucuresti – Polizu, Corp – L.

5 zile maraton, grele, nu atat datorita emotiilor, cat datorita asteptarii de zi cu zi. Oricat de pregatit ai fi, inainte de examen ai impresia ca nu mai stii nimic si-ti doresti sa mai ai un bob zabava sa mai parcurgi odata materia invatata.

Ziua intai. ORGANIZAREA SI EXERCITAREA PROFESIEI DE AVOCAT

Sala de examen. Un amfiteatru mare, la prima vedere, perfect: pupitre noi, scaune tapisate, sala incapatoare.

Mi se repartizeaza locul. Ma strecor cu mare greutate pana la locul meu, undeva apropae de mijlocul randului, destul de infata (al doilea rand din mijloc), astfel va rog sa nu ma intrebati ce s-a petrecut in spate. Ma asez si, in momentul urmator, aproape instantaneu, alunec de pe scaun. Ma asez din nou, ma folosesc de tocuri insa … nu era chip. Pana la finalul probei ori ramaneam fara tocuri ori faceam febra musculara.

Pentru a nu face echilibristica timp de trei ore si a ma putea concentra asupra subiectelor, am cerut permisiunea sa ma asez pe scaunul din dreapta, de altfel aproape singurul de pe care nu se aluneca sub banca. Astfel, in stanga mea locul a ramas liber pe tot parcursul examenului. Ma intreb cum s-au descurcat ceilalti, tot examenul.

Am cerut sa se aprinda neonul ce trona frumos, mare, deasupra mea. Mi s-a raspuns ca este aprins dar … de fapt, nu functiona. Devenea ingrijorator. Am scos cartea mea, cu foi galbene, sa mai citesc ceva. Nu se vedea. Norocul meu ca foaia de examen a fost alba, astfel am vazut ce scriu in foie, datorita contrastului.

Sa nu uit, am primit toti pixuri de acelasi tip, de aceeasi culoare, pentru a elimina posibilitatile de frauda. Daca asta-i baiul, ne sacrificam. Nu vrem sa fraudam. Insa, ma gandesc macar ca puteau fi alese niste pixuri care sa alunece mai usor pe foaie dar probabil ca … mai bine ma abtin, inca n-am luat examenul.

Inainte de a ni se aduce subiectele, avem privilegiul vizitei dlui Decan. Ne-a asigurat ca subiectele nu sunt grele, ca sunt de nivel mediu. Intr-adevar, asa  a si fost. Va veti convinge singuri.

Subiectele:

1.   Contractul de asistenţă juridică. Efecte. Incetare – 6 puncte

2.  Conditii generale de primire in profesia de avocat. 1 punct

3.   Modalitati de exercitare a profesiei de avocat. Avocatul titular al cabinetului individual de avocat si avocatul asociat.  2 puncte.

Va surprinde faptul ca s-au acordat 6 puncte pentru primul subiect? In opinia mea se justifica. Stiti cat de mare este sectiunea din lege, de fapt din statut, dedicata efectelor contractului de asistenta juridica? De vreo 6 pagini, in foramt A 4 – numai 3  pagini, cu 17 articole, destul de stufoase.

Cine a citit a ceasta sectiune din statut, cel putin odata, si-ar fi dat seama ca trebuie sa detaliize art. 3 din Legea 51/1995, aratand efectele potrivit fiecarei activitati ce ar putea face obiectul contractului si ar fi avut sanse la un punctaj mare.

Cine nu a citit sectiune sau nu-si mai aminteste ce scria acolo (cum a fost si cazul meu), are o singura solutie. Daca stie contracte (in special cel de mandat) si mai stie si in ce consta activitatea avocatului, are de asemenea sanse la un oarece punctaj. Totusi, neputand ghici ca in cadrul sectiunii din statut, dedicata efectelor contractului, nu erau trecute doar efectele ci si obiectul contractului, detaliat pe fiecare tip de activitate in parte. Mai mult, desi titlul sectiunii din Statut  este denumit, ad literam, „Efectele contractului”, in aceasta sectiune este detaliata atitudinea avocatului in raport cu clientul sau. Astfel, era nevoie de putina imaginatie pentru a sti ce treuie sa scrii si, catare, este posibil ca la final sa nu se adune un punctaj prea mare.

Dar, celelalte doua subiecte, dupa cum se si vede, n-au fost grele. Prin urmare, o nota de trecere se putea lua.

Si a fost seara, si a fost dimineata,

Ziua a doua. DREPT CIVIL.

Lucrurile au fost ceva mai simple. Deja ne cunosteam locurile astfel ca ni le-am reluat. Nu bag mana in foc dar unii dintre candidati cred ca au uitat unde le-a fost initial locul ori poate au avut si ei probleme cu scaunul, nu stiu, ca am impresia ca s-au mutat.

Deasupra mea se facuse lumina. Alta viata. Am multumit recunoscatoare supraveghetorilor care au transmis plangerea mea. Altfel, cred ca trebuia sa merg de urgenta sa schimb dioptriile ochelarilor, in regim de urgenta.

Aceeasi vizita, placuta, a dlui Decan, aceleasi asigurari.

Iata si subiectele:

1. Domiciliul – atribut de identificare a persoanei fizice in raporturile civile – 2 pct.

2. Regimul juridic al nulitatii absolute a actului juridic civil – 3 pct

3. Plata lucrului nedatorat – 2 pct

4. Cesiunea de creanta – 2 pct

Dupa cum se vede, nici aceste subiecte nu au fost prea grele.

Dupa patru ani de facultate, sa nu stii cum e cu nulitatea, e cam greu de crezut.

Prin urmare, nu ne putem plange.

Si, a fost seara, am mai citit ceva si a fost dimineata,

Ziua a treia. DREPT PROCESUAL CIVIL.

Nimic deosebit in a treia zi de examen. Aceiasi supraveghetori, aceleasi pixuri (le predam odata cu lucrarea si le primeam a doua zi), aceleasi scaune.

Subiectele:

1.  Actiunea in constatare. Definitie, tipuri de actiuni in constatare (clasificare), conditii de exercitare, sanctiuni procesuale – 2 puncte

2. Reprezentarea conventionala a persoanelor fizice prin mandatar neavocat in procesul civil (justificarea calitatii de mandatar judiciar; punerea de concluzii prin mandatar; incetarea mandatului judiciar) – 2 puncte

3. Renuntarea la judecata si renuntarea la drept (ambele in fata primei instante) – 2 puncte

4. Cheltuielile de judecata: continut; temei juridic; reguli de  solutionare a cererii de acordare a cheltuielilor de judecata – 3 puncte

Nu pare prea greu nici la procedura civila. Un punctaj de trecere apreciez ca se putea obtine. Vom vedea.

Marturisesc totusi ca au fost colegi care spuneau ca au fost surprinsi de banalitatea subiectelor. Se asteptau la unele „ceva mai serioase”.

Si, a fost seara, ne-am odihnit (daca am putut) si a fost dimineata,

Ziua a patra.

Dl Decan ne-a vizitat si-n aceasta dimineata, insotit de reprezentantii unei televiziuni, care a si dat imagini din sala, si care a prezentat stirile in mod tendentios. Nu stiu ce au vazut ei afara dar in sala, imi amintesc ca in a patra zi a fost eliminata din examen o concurenta de 30-35 ani pentru ca a fost prinsa copiind. In rest, din sala, fiind preocupat de rezolvarea subiectelor, nu poti vedea mare lucru.

Iata si subiectele:

1 – Legitima apărare. (3 puncte)

2 – Desistarea şi împiedicarea producerii rezultatului. (3 puncte)

3 – Relele tratamente aplicate minorului. (3 puncte)

Subiectele in sine, nu prezinta dificultati. Simti ca dupa a patra zi de examen, cu asa subiecte, esti tot mai aproape de stagiatura. Parca ti-a revenit energia de undeva.  Te pregatesti cu entuziasm si incredere pentru ultima zi. Da, dar daca esti intelept si nu te uiti pe barem.

Ce mi-a risipit mie energiile in ziua a patra? Modul de repartizare a punctajului la subiectul numarul trei. Pentru definitia infractiunii s-au acordat 1,60 puncte iar pentru rest (elementele infractiunii) – 1,40 pucte.

De aproape 20 de ani afirmam ca trebuie sa schimbam modul de evaluare. Sa nu mai punem accent pe transmitere de informatie ci pe prelucrarea ei. Sa nu mai punem accent pe cantitatea informatiei ci pe calitatea ei.

Prin urmare, pentru memorizarea unei infractiuni pe care o ai in cod, la indemana oricand, primesti mai mult decat pentru detalierea tuturor elementelor infractiunii.  Intreb si eu, retoric, ce fac cei ce memoreaza infractiunea, cu tot textul, daca nu stiu elementele infractiunii?

Poate ne raspund cei ce au facut baremul. Personal, nici n-am crezut ca se va puncta in vreun fel textul de lege.

Dar, sa vedem ce s-a intamplat si-n ultima zi de examen.

Ziua a cincea. DREPT PROCESUAL PENAL.

Cu ultimele forte, vlaguiti unii dintre noi, poate ceva mai detasati, palizi de oboseala, ne rugam Celui de Sus sa trecem cu bine si de procedura penala.

Si, am trecut. Cum? Ramane de vazut.

Iata subiectele:

1. Cauzele care impiedica punerea in miscare a actiunii penale sau care sting actiunea penala. Actele procesuale prin care se da efect cazurilor de impiedicare a punerii in miscare sau a exercitarii actiunii penale – 3 puncte

2. Invinuitul: drepturi si obligatii; deosebirea “invinuitului” fata de ” faptuitor” si “inculpat” – 2 puncte

3. Nulitatea – sanctiune procedurala penala  (notiune; conditii; clasificare; efecte) – 2 puncte

4. Cazurile de contestatie in anulare in procesul penal. Enumerare si analiza – 2 puncte

Art 10 Cod procedura penala!? Nu va asteptati la un astfel de subiect? Eu da. Era previzibil. De fapt, poti sa spui ca stii procedura penala fara sa stii ce cuprinde art. 10? In opinia mea, nu.

Subiectul doi, de asemenea, nu prezinta dificultate. Se pare ca dificil de facut a fost baremul. In loc de „invinuit”, in barem se punctau repturile si obligatiile inculpatului. Dar, cred ca deja si-au dat seama de greseala. Daca nu, vom vedea la contestatii. Apropos, s-au facut cateva contestatii la barem, pentru OEPA, dar au fost respinse.

De nulitate, ce sa mai vorbim, e cam aceeasi peste tot. si la procedura civila si la cea penala.O mai detaliasem cumva si in urma cu doua zile la proba de drept civil.

Dar, surprize surprize: Contestatia in anulare! A mi fost data si anul trecut, in aceeasi formulare a subiectului. Sa fi fost lipsa de imaginatie a celor din Comisie sau, chiar au vrut sa ne surprinda? Oricum, pe multi candidati am constatat ca i-a surprins.

Sa speram ca, cel putin cu rezultatele, nu ne vor surprinde prea tare .

 



 

 

Lasă un răspuns

