Conferinta ”Aplicarea Medierii in Relatia cu Sitemul Bancar” – 2010. Impresii personale (I).

Astăzi, la sediul IBR (Institutul Bancar Român), s-a desfășurat conferința cu titlul ”Aplicarea Medierii in Relatia cu Sitemul Bancar”, conferință organizată de către IBR și ARB, având drept parteneri două case de avocatură bine cunoscute.

La eveniment au participat reprezentanti ai comunitatii bancare, ai Bancii Nationale a Romaniei, ai Consiliului de Mediere, reprezentanți ai Asociatiei Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar Bancar, avocați, juriști din domeniul bancar și numeroși mediatori din diferite asociații profesionale.

Pentru început, fiind și foarte târziu, vă voi împărtăși numai câteva impresii generale, urmând ca în zilele următoare să reiau subiectul.

Discuțiile au fost interesante iar prezentările celor din prezidiu vor putea fi găsite pe sit-ul IBR.

Dna Birchall, în calitate de reprezentant al casei de avocatură Biriș * Goran, a postat deja pe sit-ul personal prezentarea susținută în cadrul conferinței. O puteți descărca de aici: Participare seminar organizat de Institutul Bancar

Programul parcurs îl voi afișa maine (e deja aproape azi).

Ideea principală ce s-a degajat a fost cea privitoare la specializarea mediatorilor.Ce mi s-a părut interesant, a fost tocmai faptul că deși nu este foarte bine cunoscută instituția medierii, ni se cere deja să ne specializăm. De acord, ca mediatori, pentru a primi o oarecare recunoaștere într-un anumit domeniu de activitate, este necesară o minimă cunoaștere a domeniului respectiv. Însă, de aici și până la crearea unor specializări în domeniul medierii este cale lungă.

Pe tema specializărilor am mai discutat și probabil că vom mai discuta deseori, de acum încolo. Privitor la acest aspect, problema noastră a mediatorilor va fi mai întâi aceea de a ne (re)găsi/contura identitatea. Mai întâi de toate trebuie să ne lămurim noi înșine și mai apoi să-i lămurim și pe ceilalți privitor la instituția medierii și a rolului ei în societatea românească.

Această nevoie de specializare o resimt reprezentanții băncilor, pe de o parte, datorită faptului că nu este foarte bine înțeleasă instituția medierii iar pe de altă parte, pentru că resimt nevoia de a avea încredere într-o profesie nouă care momentan nu se exprimă unitar. De aceea, în opinia mea, reticența și modul în care este privită medierea de către reprezentanții băncilor (desigur că nu numai de către aceștia) este întrucâtva justificată iar o parte din răspundere o purtăm și noi, pentru că încă nu am reușit să ne facem înțeleși. Astfel că este necesar să fim în primul rând toleranți (o calitate esențială la un mediator) și răbdători iar dialogul nostru cu celelalte profesii trebuie să-l purtăm ca și cu oricare alt client care apelează la mediere și care încă nu știe prea bine la ce-i este de folos medierea.

Totuși, faptul că a avut loc o astfel de conferință, este un bun început, un prim pas, o primă deschidere din partea unor reprezentanți ai băncilor și pentru că suntem și la început de profesie, trebuie să fim și mai îngăduitori. De asemenea, trebuie să apelăm la îngăduința și a celorlalte profesii care au parcurs, ca și noi astăzi, pașii de început, inerent mai șovăielnici. De aceea, cred că noi înșine trebuie să fim chiar mai îngăduitori și să încercăm să facem mai întâi să facem noi âțiva pași în vederea coagulării, a solidarizării în cadrul profesiei (o altă idee clară ce s-a degajat și chiar exprimat pe parcursul zilei).

Încercând să sărim peste anumite etape, riscăm să rămânem divizați iar o profesie, cu șanse mari de reușită, să cadă în desuetudine, înainte de a fi în mod real implementată.

În rest, așa cum probabil s-au simțit și alți colegi, m-am cam simțit trasă de urechi, am cam simțit că suntem apostrofați,  puși puțin la punct iar pe alocuri ni s-au dat lecții.  Cu siguranță, anumite critici sunt, într-o oarecare măsură,  justificate. Nu se cunosc multe despre mediere, nu suntem cunoscuți noi ca mediatori și rezultatele noastre, nu comunicăm în exterior și aceste critici, pe bună dreptate, sunt îndreptățite. Poate că  de aceea s-a simțit o ușoară agresivitate în discurs din partea mediatorilor care, în opinia mea, nu avea voie să se resimtă în niciun fel.

Ca o concluzie a zilei de azi (după ceas cred ca suntem deja în 30 iunie, adică azi e mâine cum zice fiică-mea), concluzie personală, este aceea că avem nevoie de mai multe clarificări în cadrul profesiei, avem nevoie de câțiva comunicatori care să transmită un mesaj unitar (spre binele profesiei și implicit al fiecăruia dintre noi) din interior către societate în general.

Dacă nu vom schimba modul de abordare dintre noi și celelalte profesii nu vom face altceva decât să ne discredităm singuri.

Deși Comisia de Mediere nu s-a mai întrunit din luna mai, să sperăm că vom reuși să ne mai întâlnim o dată înainte de a pleca în vacanță, am încredere că va contribui în mod pozitiv la promovarea medierii într-un mod în care să fie benefic tuturor potențialilor beneficiari ai medierii și profesiei de mediator.

În perioada următoare voi reveni asupra temelor abordate întrucât au fost atinse și câteva subiecte de drept interesante, în ceea ce privește clauza de mediere din contracte.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s