Decizia Curtii Constitutionale privind neconstitutionalitatea dispoziţiilor OUG nr 159/1995

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

DECIZIA nr.109

din 9 februarie 2010

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor

Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat

Ioan Vida -preşedinte

Nicolae Cochinescu -judecător

Aspazia Cojocaru -judecător

Acsinte Gaspar -judecător

Petre Lăzăroiu -judecător

Puşkaş Valentin Zoltan -judecător

Augustin Zegrean -judecător

Carmen Cătălina Gliga -procuror

Doina Suliman -magistrat-asistent şef

Sursa: http://www.ccr.ro/decisions/pdf/ro/2010/D0109_10.pdf

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, excepţie ridicată de George Dan Gogu în Dosarul nr.166/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Magistratul-asistent şef, făcând referatul cauzei, arată că partea Ministerul Justiţiei a depus la dosar concluzii scrise prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

Cauza este în stare de judecată.

Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Încheierea din 17 martie 2009, pronunţată în Dosarul nr.166/36/2009, Curtea de Apel Constanţa – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.

Excepţia a fost ridicată de George Dan Gogu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ prin care s-a solicitat anularea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008, în afara celor de la punctul 30 referitoare la asistenţa judiciară, în contradictoriu cu Guvernul României.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă nr.159/2008, în afara celor din “Capitolul V referitoare la asistenţa judiciară, care reprezintă singura justificare a adoptării unor modificări pe calea ordonanţei de urgenţă,” contravin prevederilor constituţionale ale art.32 alin.(1), art.53, art.73 alin.(3) lit.h), art.61 şi art.115 alin.(4). În esenţă, autorul excepţiei arată că ordonanţa a fost adoptată fără respectarea condiţiilor prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituţie, fără a exista o situaţie extraordinară şi fără ca urgenţa să fie motivată în cuprinsul ordonanţei.

Curtea de Apel Constanţa – Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Astfel, arată că deşi art.115 alin.(4) din Constituţie dispune ca Guvernul să poată adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora, în preambulul ordonanţei de urgenţă criticate este motivată doar necesitatea adoptării acesteia, fără a se arăta situaţia extraordinară ce impune urgenţa recurgerii la această cale de reglementare.

Potrivit prevederilor art.30 alin.(1) din Legea nr.47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, observă că în preambulul ordonanţei de urgenţă se arată că aceasta a fost adoptată avându-se în vedere că asigurarea asistenţei prin avocat, ca formă a ajutorului public judiciar reclamă necesitatea sporirii competenţei profesionale a avocaţilor, îmbunătăţirea procedurilor de selecţie la primirea în profesie şi la dobândirea titlului profesional de avocat definitiv şi creşterea responsabilităţii acestora prin asigurarea cadrului instituţional apt să permită realizarea prestaţiilor avocaţiale prin implicarea directă a avocatului în finalizarea procedurilor reclamate de întocmirea unor acte.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse de Ministerul Justiţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.146 lit.d) din Constituţie, ale art.1 alin.(2), art.2, art.3, art.10 şi art.29 din Legea nr.47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitatea îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.792 din 26 noiembrie 2008.

Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile acestei ordonanţe de urgenţă contravin prevederilor constituţionale ale art.32 alin.(1), art.53, art.73 alin.(3) lit.h), art.61 şi art.115 alin.(4).

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că, potrivit art.115 alin.(4) din Constituţie, „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.”

Conform acestui text constituţional, Guvernul poate adopta o ordonanţă de urgenţă numai dacă următoarele condiţii sunt întrunite cumulativ: existenţa unei situaţii extraordinare, reglementarea acesteia să nu poată fi amânată şi urgenţa să fie motivată în cuprinsul ordonanţei.

Curtea observă că elementele cuprinse în Nota de fundamentare nu sunt de natură să justifice adoptarea ordonanţei de urgenţă, în condiţiile stabilite de art.115 alin.(4) din Constituţie.

Astfel, în raport cu obiectul criticii de neconstituţionalitate formulate, Curtea reţine că, în preambulul ordonanţei de urgenţă supuse controlului, caracterul de urgenţă este determinat de oportunitatea, raţiunea şi utilitatea reglementării, fără a se evidenţia însă existenţa unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată.

Carenţele în motivarea unei asemenea situaţii, impun concluzia că adoptarea reglementării în cauză, pe calea unei ordonanţe de urgenţă, nu îndeplineşte exigenţele impuse de textul constituţional menţionat.

Având în vedere argumentele expuse, Curtea reţine că nerespectarea normelor constituţionale ale art.115 alin.(4) atrage şi înfrângerea prevederilor constituţionale ale art.1 alin.(5), potrivit cărora, „În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.”

Neconstituţionalitatea extrinsecă astfel reţinută, lipseşte de utilitate examinarea celorlalte critici cu finalitate similară, formulate prin excepţia de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.146 lit.d) şi al art.147 alin.(4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art.11 alin.(1) lit.A.d) şi al art.29 din Legea nr.47/1992, cu majoritate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de George Dan Gogu în Dosarul nr.166/36/2009 al Curţii de Apel Constanţa – Secţia comercială,

maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal şi constată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.159/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat sunt neconstituţionale.

Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 februarie 2010.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s